Ik heb de DAF 2600 gekocht bij Henk en Dineke in Oostwold, nadat ik een tip had gekregen van zijn zoon Chris die voor NVO rijd, en een keer kwam laden bij ons op het bedrijf. Chris zei: “mijn vader heeft een Scania 110 (wagenborg kleuren) maar hij heeft ook een DAF 2600”. Toen Chris vertelde dat zijn vader de 2600 wilde verkopen, heb ik hem gelijk gevraagd zijn vader te bellen. Ik kreeg Henk aan de telefoon en ik heb een afspraak gemaakt om een paar weken later te gaan kijken. Corrie en ik zijn op een zaterdag middag naar Oostwold gereden. Ik dacht, dat kost een klein uurtje dan ben ik weer klaar, maar dat uurtje werden er 4. We werden door Henk en Dineke hartelijk ontvangen en na het bekijken van de auto en het uitwisselen van de nodige ervaringen hebben we de auto gekocht van hem. Ik had niet genoeg geld bij me, maar we spraken af dat hij de auto 4 weken later op de dieplader naar Vlijmen zou brengen.

Zoals afgesproken, 4 weken later kwam de auto op de dieplader naar Vlijmen. Ik heb de auto thuis eerst in een hoekje gezet, wel voor ongeveer 3 jaar, omdat ik ook nog met de DAF 1900 bezig was. Ik heb er wel regelmatig naar gekeken, om te kijken wat er nog nodig was en zo alvast voorzichtig op onderdelen jacht te gaan.
Eest hebben we de cabine van de auto gedemonteerd, die was heel slecht. Via via hoorde ik dat Fred Verhoef nog een cabine had staan. Ik ben bij Fred gaan kijken en heb daar de cabine gekocht. Deze cabine is helemaal gestript en daarna naar Lokeren gebracht, om daar een behandeling te krijgen zodat alle roest weg zou zijn. Je moet hem helemaal kaal maken want anders blijft er van het interieur bedrading en dak helemaal niets over. Toen de cabine weg was, zijn we aan het chassis begonnen, veerpakketten er onderuit, remvoering, luchtketels, chassis inkorten om dat op het kenteken kraanwagen stond en ik er een trekker van ging maken.

Na ongeveer 2 weken kon de cabine weer opgehaald worden en kon deze naar een spuiter in Nieuwkuijk gebracht worden. Er moest toch nog wat plaatwerk vernieuwd worden en daarna kon de cabine gelijk gespoten worden. Weer verder met het chassis, met klussen als: op alle tweede assen nieuwe remvoering monteren, zoals bij veel achterassen zaten de anker pennen behoorlijk vast, de trommels uit laten draaien, de veerpennen + bussen vernieuwd, de schokbrekers vernieuwd en van 3 diesel tanks 1 tank gemaakt, de  luchtketels vernieuwd, alle luchtslangen vernieuwd, het chassis in laten korten bij de DAF-dealer om dat daar een lasser in dienst is die aan chassis mag lassen, en ook de slangen van het stuurhuis vernieuwd. Toen dat allemaal klaar was, heb ik het chassis en de losse veer bladen en voor- en achteras laten stralen en spuiten. De veer bladen zijn los gespoten om er bij montage een beetje vet tussen te doen, en om zo min mogelijk roest vorming te krijgen.

Toen kwam de motor met versnellingsbak aan de beurt, de bedoeling was om daar niet al te veel aan te doen, want het was starten en de motor liep als een zonnetje. Wat wel aan de motor is gebeurd: verstuivers op druk gezet, kleppen gesteld, alle pakkingen vernieuwd, slangen van de aanvoer naar de brandstof pomp vernieuwd, frictie plaat vernieuwd, vliegwiel keerring en pakking van vliegwiel huis vernieuwd. Bij de versnellingsbak de achterste keerring en uiteraard alle olie ververst en nieuwe filters gemonteerd. Na het ophalen van het chassis is deze verder afgemonteerd met nieuwe banden, spatborden (halve) van plaat (ijzer), zijn de tanks er onder gemonteerd, de veer pakketten en assen gemonteerd, en is de motor met versnelling bak gemonteerd. Na het aansluiten van de brandstof leidingen en het monteren van accu’s is de eerste start gemaakt, de motor liep na enkele malen rond gegooid te hebben als een zonnetje.

Toen kwam de cabine aan de beurt, die kwam helemaal kaal terug van de spuiter. Bij de cabine zijn we begonnen met het elektro gebeuren, al wat er door de loop van tijd aan bedrading extra bij was gezet er eerst maar weggehaald, en van vooraf begonnen. Eerst alle dingen getest zoals meters, kachel voor ik ze ging monteren in de cabine. Ook het dak moest op nieuw gemonteerd worden omdat dat er ook af was. Ik kan je wel vertellen dat de verbinding van de draden aan de korte kant is, en alle draden zijn zwart, met een beetje geluk kun je het nummer nog zien op het gele hoesje, maar meestal was dat niet meer leesbaar. Voor de cabine ben ik op zoek geweest naar een nieuw raam rubber voor de voor ramen, maar helaas nergens meer te verkrijgen, voor de zij raampjes kon ik aan nieuwe rubbers komen bij de Oldtimer Club. De bekleding heeft een stoffeerder opnieuw gemaakt, voor de deuren, de dakhemel en de achterwand. Toen de cabine op het chassis werd gezet kon ik verder gaan met het afmonteren van leidingen en de elektro, toen kwam ik er ook achter waar die extra bedrading in de loop der jaren voor was gemonteerd nl. voor de nodige kabel breuken van verlichting naar achterzijde chassis.

Diverse onderdelen hebben we in België en Zwitserland gehaald, zoals de richting aanwijzers, het bovenste bed, koplamp huizen, de haakse overbrenging toeren teller.
Ik ben nu alleen nog op zoek naar de twee originele asbakken.
Omdat de auto op nieuw naar de RDW moest voor wijziging kenteken (kenteken was al 7 jaar geschorst) had ik mij als doel gesteld om de eerste Veluwe tocht dit jaar mee te rijden. Begin maart 2013 zijn we bij de RDW in Den Bosch geweest voor de keuring van het voertuig, en het was de eerste keer goed, ik had voor de zekerheid wat speling in gebouwd voor het geval hij de eerste keer afgekeurd zou worden. De trekker wordt bij mooi weer nog in gezet om wat opleggers bij ons op het terrein te verplaatsen.  

Groeten Diel