Verslag van evenement in “La Locomotion en fete” bij Parijs, 1-2 juni 2013.

Cock van der Kwaak vroeg of Gusta en ik, samen met Ted en Denise met  hun  de  grensovergang kochten we voor de zekerheid maar een eurovignet, want als je in België wordt aangehouden krijg je waarschijnlijk toch een prent ondanks dat je met een historisch voertuig vrijstelling hebt. Het is veel werk om dit aan te kaarten dus maar liever een vignet kopen. Na een lekker bakkie koffie en een broodje reden we via Antwerpen, Brussel, “tussendoor nog een brandstofleiding vervangen achter de turbo met uitlaat in de stromende regen, want het blijven voertuigen van 50 jaar oud”, op naar de Franse grens. Via Mons naar Maubeuge en daar stopten we bij een routier. Leuk om te zien dat chauffeurs na een frisse douche bij elkaar aanschoven en al gezellig kletsend lekker aten. Heerlijk gegeten en gezellig met Gert-Jan ( Daf 2200 DO, brandweerauto) en Gerda en hun viervoeter Kim aan tafel gezeten. De volgende morgen, na om negen uur te hebben ontbeten ( een echte Frans baquette avec fromage ou jambon of een croissant), vervolgden we de route national. Het wegdek is zowel in België als op de route national slecht en dat voelden we goed. In de plaats Corbeil was het wat lastig. De Tom Tom bracht ons in verwarring. Na enige bedenktijd, door driemaal over de rotonde te rijden, ging het weer goed. Aangekomen in Le Ferte- Alais reden we ons bijna vast in de stad. Ted raakten we kwijt in het drukke verkeer. Een politieauto met 2 agenten keken zeer verbouwereerd toen ik eigenzinnig ongeoorloofd voorrang nam. Zelfs de TomTom wist het niet meer. Cock die echt wel een mondje Frans spreekt begreep niets van de uitleg van een Fransoos. Via een megafoon van de politieauto werden we gesommeerd door te rijden.  Cock liet het adres zien en de agenten begeleiden ons met zwaailicht naar de plaats van bestemming. Het was een leuke vertoning. Aangekomen daar kregen we een plaats aangeboden. Ik wilde water halen maar kwam er achter dat het toch wel een beetje ver lopen was. Er reden veel kinderen, die nog lang niet aan hun rijbewijs toe waren, met kleine jeeps voorzien van grasmaaiermotor en kleine motoren over het terrein. Ik stak mijn duim op en vroeg de ongeveer elfjarige chauffeur en zijn vriendinnetje een lift naar het begin van het terrein. Hij stopte en vond het goed dat we achterop sprongen. Cock van de Kwaak en Ben de Kok samen minimaal 200 kg met ook nog 40 Ltr.  water achterop een kleine jeep, hobbeldehobbel over het terrein. Tot avonds laat reed de jonge chauffeur over het terrein met zijn vriendinnetje. Hij had een zwart gezicht van de olie en benzinedampen. Op het terrein was ook een bakker waar brood terplekke werd gebakken, heerlijk, biologisch notenbrood.
Eind van de middag en in de loop van de avond kwamen er veel voertuigen aan. ’s Morgens kwamen veel luxe auto’s binnen. Die bleven niet overnachten, veel gingen er ‘s avonds weer weg en op zondagmorgen stond het weer vol!! Er was van alles te zien: veel materieel uit de 2e wereldoorlog. Jeeps: “Willy ‘s”, compleet uitgerust, zelfs met o.a. een rode damesschoen met naaldhak, een stokbrood en fles wijn. Eén jeep was uitgevoerd met tandemstel. Tanks die reden op een zandvlakte, jeeps die probeerden op een heuvel te komen zonder vast te lopen in het mulle zand. Nog meer moois zoals een Schots militairkorps met doedelzakken, speelde er op los, militairen liepen in hun mooiste tenue, vrouwen gekleed in de jaren dertig (cancan) stijl en met baret behorende bij prachtige oude auto’s, de gendarmerie reden met hun oude Renaults, een vliegshow met antieke toestellen waarmee stunts werden uitgevoerd, een hal met wel 50 oude vliegtuigen uit de eerste en tweede wereldoorlog, veel kraampjes boden allerlei onderdelen, miniaturen, kleding en prullaria aan en tracktoren, stoommachines, brandweer- en politie auto’s. Er was teveel om op te noemen. Zaterdagavond kregen we een heerlijke maaltijd in een grote partytent met live music. In totaal waren er negen Nederlandse vrachtwagens, de sfeer was goed en iedereen had plezier. Op de terugweg overnachten we weer bij de Les Routiers in Maubeuge, we stonden daar weer met een groep en na een heerlijk ontbijt reden we weer verder. Bij een tankstop aan de grens met Nederland kreeg Cock problemen met zijn oplegger. Met achteruit rijden remde hij plotseling, een klap. Zijn oplegger stond ineens helemaal scheef. Het verenpakket van de oplegger was naar achteren verschoven en van de voorste as af gegaan en een beugel die het pakket bij elkaar houdt was afgebroken. Met 3 krikken, spanbanden en een bandenlichter probeerden we de boel weer terug te zetten. Het geheel bleef gelukkig vastzitten. Een chauffeur die ons zag staan, hielp ons ook nog een handje. Denise en Gusta zorgden intussen voor wat te eten en drinken. Gelukkig konden we nu rustig het laatste stukje rustig naar huis rijden.
Het was een bijzonder leuk weekend met veel moois om te zien.
Groeten, Ben

ps zie hieronder voor meer foto’s