DAF

Interview met ….Toon van Diepen, een ” Duik in je historie” verhaal.

Transportbedrijven kijken in de regel met veel nostalgie terug op vroeger. Vooral de auto’s van de `goede oude tijd’ spreken tot de verbeelding. “Dan wordt het vaak betreurd dat men auto’s na jarenlange dienst heeft verkocht of naar de sloper heeft gebracht”, zegt Toon van Diepen, chef werkplaats bij Beets Transport in Wijde Wormer. Zelf probeert hij met enkele historische trucks het verleden van Beets vast te houden.

Gezeten achter het stuur van zijn DAF wijst hij op de oude garages op het terrein van Beets. “Kijk nou, die prachtige oude gebouwen. Die stonden er ook al zo toen ik in 1963 bij Beets kwam werken.” Hij benadrukt dat het voor het personeel van Beets, maar voor dat van elk transportbedrijf van belang is als je aandacht besteedt aan de historie van het bedrijf. “Het is goed voor je imago als je laat zien dat je al decennialang bestaat en het geeft vertrouwen aan personeel en klanten.”
Toon van Diepen is als oldtimer enthousiast een, zeer regelmatige bezoeker van de diverse shows en evenementen in Nederland en daarbuiten. Hij klimt dan vaak achter het stuur van de Mercedes L312, die al langer bij Beets is dan Van Diepen zelf. Een oude zwart wit foto levert het bewijs. “Kijk, deze foto is van 1962, een jaar voordat ik hier kwam. De auto die vierde van links staat hebben we nu nog.”   Beets was zo enthousiast over de Mercedes dat hij, toen de auto achttien jaar bij Beets gereden had, de oude Albert Beets in zijn enthousiasme meesleepte en toestemming kreeg om de auto te restaureren. “Albert Beets realiseerde zich toen al dat de historie niet verloren mag gaan”, aldus Van Diepen.
DAF-museum
Aan het einde van de jaren tachtig werd hard gewerkt aan de verwezenlijking van het DAF-museum. “Het plan was destijds om elke DAF-dealer een historische DAF te laten restaureren en beheren. Truckland Amsterdam had destijds een DAF T13 DA 347 uit 1967. Er werkte een zeer enthousiast team aan, dat echter na voltooiing van de auto langzaam uit elkaar viel. Ook de opbrengsten uit de verhuur vielen tegen. Onze directeur Piet Beets heeft toen de auto voor een appel en een ei overgenomen, inclusief de trailer. Gewoon, omdat het ons mooi leek om zo’n auto te hebben”, vertelt Van Diepen. Dat is dus weer eens een hele andere reden voor aanschaf dan nostalgische overwegingen. “We hebben vroeger zelfs nooit met DAF gereden”, merkt Van Diepen op. De auto is echter wel degelijk bijzonder genoeg om in een collectie te koesteren. “Deze DAF heeft een torpedoneus en die heeft de fabriek slechts van 1960 tot 1970 gemaakt. Ook bijzonder is de lengte van de cabine. Die is namelijk tien centimeter langer dan normaal.’ De echte reden daarvan kent Van Diepen niet, maar hij heeft wel zo zijn vermoedens. “Ik denk dat de auto een ferrytrekker is geweest. Ik weet dat destijds bij ferrytrekkers de ontkoppeling van de oplegger gebeurde door een hendel achter de stoel in cabine. Dat zou de ruimte achter de stoelen verklaren en de grotere lengte van de cabine. De auto is ook vrij zeldzaam. “Er zijn ongeveer tien van deze auto’s in Nederland, allemaal in verschillende uitvoeringen. Dit is trouwens de enige met zo’n verlengde cabine.” Ook de 1-assige trailer, een DAF AA 1600-960 B uit 1962, is het bekijken waard.
De DAF is een mooi exemplaar, maar echt enthousiast wordt Van Diepen pas als het over Mercedes gaat. “Ik rijd toch het liefste in mijn L312. Ook ben ik nu een L325 aan het restaureren. Ik ben nu bezig om de houten cabine stukje bij beetje weer op te bouwen.”
In de oude garages van Beets staat nog een prachtige oldtimer: een Ford A36 uit 1935.  “Dat is wel degelijk een exemplaar met historisch belang voor Beets”, aldus Van Diepen. “Met net zo’n Fordje is Albert Beets begonnen met zijn transportbedrijf. Die doen we nooit meer weg.”
Van Diepen verheugt zich over het feit dat er tegenwoordig zoveel mensen uit de transportbranche bezig zijn met historische trucks. Van Diepen weet waar hij over praat, want hij is secretaris van de vrachtwagengroep van de Historische Automobiel Vereniging (HAV). “Die groep omvat nu ongeveer 240 leden met in totaal 1300 vrachtauto’s met een enorme diversiteit. Het lid zijn van een vereniging als de onze biedt niet alleen gezelligheid en informatie over evenementen, het zorgt er ook voor dat je een platform creëert waarmee je als oldtimer eigenaren sterker staat dan alleen. Ik hoef dan alleen maar te wijzen op bijvoorbeeld zaken als ervaringen met Apk-keuringen en de handhaving van de motorrijtuigenbelasting met vrijstelling voor klassiekers. Om die reden zijn we ook aangesloten bij de Federatie van Historische Automobielclubs (Fehac), die indien nodig druk uitoefent in Den Haag. De Fehac is nog bezig met het realiseren van de Mobiele Collectie Nederland. We zijn van plan met die MCN een oldtimerregister op gaan stellen, zodat duidelijk wat er nog aan ‘mobiel erfgoed’ in Nederland leeft. Inmiddels zijn zo’n 700 wagens geregistreerd. Dat gebeurt op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Tevens moet MCN ervoor kunnen zorgen dat er (restauratie)subsidies van de overheid komen.” Van Diepen is dan ook van mening dat elke oldtimerbezitter zich moet aansluiten bij een club annex belangenvereniging. “Ik zou tegen al die mensen willen zeggen: kom toch uit de schuur met die auto!”

Groet Toon van Diepen